Valmennuksen kausisuunnitelma

Joukkueen valmennuksen tavoitteet kaudella 2018

Jalkapalloilulliset/urheilulliset tavoitteet:

  • Yksilötaito – henkilökohtaisten perustaitojen kehittäminen (ensimmäinen kosketus, potku- ja syöttötekniikka molemmilla jaloilla, harhautukset, kuljetus)
  • Pelikäsityksen oppiminen – pelin hahmottaminen, pelaaminen eri tilanteissa, sijoittuminen pallottomana
  • Fyysis-motoriset kyvyt – kehonhallinta, rytmikyky, koordinaatio, reaktiokyky
  • Henkinen valmentautuminen – keskittyminen (ajatus aina mukana), rohkeus, itseluottamus, voittaminen ja häviäminen joukkueena, epäonnistumisen pelko – ja sen ylittäminen
  • Omatoimisen jalkapalloharjoittelun lisääminen. Joukkueiden ohjatut harjoitukset ovat hyvä paikka oppia uusia asioita, mutta kehittyminen edellyttää myös omaehtoista harjoittelua omalla ajalla. Tästä johtuen poikia kannustetaan omatoimiseen lajiharjoitteluun ja monipuolisen liikunnan harrastamiseen (ks. myös kilparyhmän tavoitteet).

Valmennuksen suosittelema viikkorytmi harjoittelun suhteen:

  • 6 tuntia viikossa ohjattua harjoittelua joukkueen kanssa – 3 harjoituskertaa
  • 1-3 tuntia viikossa pelitapahtumia
  • 2-4 tuntia viikossa – koululiikunta ja muu urheilu
  • 2-5 tuntia viikossa jalkapallon harjoittelua omalla ajalla
  • Tavoite viikoittaiselle urheilumäärälle vähintään 14 tuntia viikossa Urheilun määrää seurataan harjoituspäiväkirjoilla, jotka ovat vapaaehtoisia

Joukkueen valmennuksen teemat ja painotukset

Joukkueen kulttuuri

  • Pelaajat kättelevät valmentajia, kun saapuvat harjoituksiin/pelitapahtumaan
  • Yhtenäinen varustus kaikissa joukkueen tapahtumissa (seuran varusteet, ei esimerkiksi erimerkkisiä verkkareita)
  • Laukut ovat siistissä rivissä ja ylimääräisiä kamoja ei loju laukun ulkopuolella jokaisessa joukkueen tapahtumassa
  • Kun harjoitukset alkavat, pallo on pumpattu ja vesipullo on täynnä
  • Kun tötsät ja liivit kerätään, ne tuodaan valmentajalle, ellei tule muita ohjeita
  • Pelaajat kunnioittavat valmentajia, vastustajia ja tuomareita
  • Yksittäistä pelaajaa ei syyllistetä virheistä
  • Turnauksissa liikutaan joukkueena

Perustaito

Perustaitoja harjoiteltaessa mukana ovat koko ajan kaikki pelinomaiset elementit (mm. havainnointi, reagointi ja peliasento)

  • Mukana jokaisessa harjoituksessa
  • Monipuoliset liikemallit pallon kanssa
  • Harhautukset, käännökset, syöttäminen, laukaus

Peruspelaaminen

Hyökkäys

  • 1-kosketus ja sen suuntaus (samalla suojaus ja havainnointi)
  • Peliasento (paikallaan ollessa, liikkeellä ollessa)
  • Ylemmän jalan käyttö (haltuunotto, syötön suuntaus)
  • Käsien optimaalinen käyttö esimerkiksi suojatessa
  • 2v1 tilanteen optimaalinen ratkaisu (vastustajan ohitus esimerkiksi kuljetuksella, yhdellä syötöllä tai seinäsyötöllä)
  • 1v1 ohitus tai linjan murtaminen kuljettamalla (luo ylivoiman jollekin kentän alueelle)

Puolustus

  • 1v1 tilanteessa tunnistus voiko iskeä kiinni (onko tuki saapunut) vai hidastetaanko ja ohjataan
  • Tunnistaa pelaaja ketä vartioi ja alue, jota vartioi (havainnoida pallo ja nämä asiat)
  • Käsien optimaalinen käyttö
  • Katkosyötön käyttö
  • Askeltiheys ja sen muuttaminen prässätessä läheltä

Joukkueen pelitapa

Hyökkäys

  • Pyritään aina kontrolloimaan peliä pallonhallinnan kautta (muotojen hahmottaminen kentällä)
  • Pallonhallintavaiheessa oikeiden alueiden täyttö (tarjotaan pallolliselle pelaajalle mahdollisimman monta syöttövaihtoehtoa)
  • Monipuolinen syöttövalikoima (in-out, diagonaali, lateraali), mahdollisimman vähän suoria pystysuuntaisia syöttöjä
  • Jotta pallonhallintapelaaminen tehokkaasti on mahdollista, pyritään luomaan alueellisia ylivoimia pallon ympärille ja samalla pidetään pelialue mahdollisimman isona
  • Pyrkimys korkean todennäköisyyden maalipaikkoihin
  • Keskitystilanteissa oikeiden alueiden täyttö boksissa ja se ympärillä
  • Laidalta lähtevät kuljetukset pyritään suuntaamaan keskustaa kohti, ei laitaa pitkin ylöspäin

Puolustus

  • Pyrkimyksenä kollektiivinen prässi mahdollisimman ylhäältä, jotta saataisiin riistoja mahdollisimman lähellä vastustajan maalia
  • Tilanteen tunnistus; milloin pyritään aggressiiviseen etupuolen katkoon ja milloin puolustetaan omaa selustaa
  • Ison alueen 1v1 tilanteita pyritään välttämään vahvan tuen avulla
  • Jos joudutaan puolustamaan matalalta, niin pyritään siihen, että muoto on tiivis ja riiston hetkellä on valmius hyökätä nopeasti vastaan tai aloittaa pallonhallintavaihe
  • Keskitystilanteissa vaara-alueen täyttö omassa boksissa

Positiivinen tilanteenvaihto

  • Pyrkimys kollektiiviseen tilanteen tunnistamiseen; hyökätäänkö riiston hetkellä nopeasti, puolinopeasti vai hitaasti

Negatiivinen tilanteenvaihto

  • Pyrkimys kollektiiviseen tilanteen tunnistamiseen; pystytäänkö riistämään pallo heti takaisin vai otetaanko ensin muoto kasaan

Fyysinen harjoittelu

  • Nopeus ja ketteryys (mukana havainnointi ja peliasento, pyritään tekemään mahdollisimman usein pallon kanssa)
  • Tasapaino
  • Koordinaatio
  • Notkeus (dynaaminen ja staattinen venyttely)
  • Liikkuvuus (mm. eri eläinkävelyt)
  • Keskivartalon lihasten vahvistaminen

Henkinen valmennus

  • Korkea tunnetaso jokaisessa tapahtumassa
  • Kilpailullisuus ja voitontahto vahvasti läsnä
  • Pyrkimys herättää pelaajassa voimakas halu kehittyä jalkapalloilijana
  • Pelaajat vaativat itseltään ja toisiltaan hyvää suoritustasoa
  • Omalla ajalla harjoitteluun innostaminen
  • Henkilökohtaiset pelaajakeskustelut

EdellinenSeuraava